“We gaan uit van wie kinderen zijn en wat ze kunnen.”
Filosofie
De Reggio Emilia is een innovatieve benadering, genoemd naar de stad Reggio Emilia in Noord-Italie. Deze filosofie is ontstaan onder leiding van pedagogist Loris Malaguzzi, in samenwerking met ouders.
Kernpunten die passen bij deze filosofie zijn:
- Ruimtelijke omgeving: Lichte, uitnodigende ruimtes die nieuwsgierigheid stimuleren,
vaak met natuurlijke materialen. Ons gebouw biedt veel mogelijkheden voor een
uitdagende leeromgeving, binnen en buiten de school. - Ateliers: Werkplaatsen waar kinderen zelfstandig of samen creatief kunnen werken en problemen oplossen.
- Documentatie: Het leerproces wordt vastgelegd en er wordt samen met de kinderen gereflecteerd.
- Projectmatig leren: Onderwijs draait om projecten waarbij ruimte is voor de interesses van de kinderen.
- Samenwerking: Kinderen, leerkrachten en ouders werken samen; de leerling heeft een actieve rol in het leerproces.
- Esthetiek en expressie: Kunst en creativiteit zijn belangrijke middelen om gedachten en emoties te uiten.
- De leerkracht heeft een coachende rol, stelt vragen, biedt instructie en moedigt reflectie aan.
In de praktijk betekent dit dat wij naast onze kennisoverdracht, ruimte bieden voor eigen onderzoeksvragen, zodat zij gemotiveerd zijn om te leren. Als onderwijs aansluit bij de beleving van kinderen, raken zij enthousiast, gaan zij onderzoeken en ontstaan de mooiste ideeën en creaties! Deze ideeën en creaties worden vol trots gepresenteerd in de school.De leerkracht neemt voornamelijk een coachende rol in door continu vragen te stellen en het kind te laten nadenken. Door vragen te stellen komt een kind zelf tot een oplossing of reflecteert het kind op eigen handelen. De leerkracht stimuleert het kind door bij vragen, een wedervraag te stellen waardoor het kind zelf nadenkt en (soms met hulp) zelf tot het antwoord kan komen en zich hierdoor competent voelt! Ook bij problemen die voorvallen
in de klas, laat de leerkracht de kinderen meezoeken naar een oplossing. Kinderen zijn samen met de leerkracht eigenaar van de projecten en eigenaar van hun eigen leerproces. Hierbij is ieder kind anders en wordt het begeleid waar nodig.
Het gebouw biedt veel mogelijkheden om te kunnen leren. De leerkracht heeft volop de mogelijkheid om een uitdagende leeromgeving in te richten samen met de kinderen. Er worden betekenisvolle en uitdagende activiteiten aangeboden, binnen en buiten de school, waardoor kinderen betrokken raken. Zo leren zij van antwoorden die zij zelf geven, zelf ontdekken of horen en zien van anderen. Samen met de ander (leerkracht, medeleerling, ouder, etc.) gaan zij op zoek naar antwoorden op vragen over onderwerpen waar zij nieuwsgierig naar zijn. Zij bedenken verklaringen en onderzoeken hun
vermoedens. Het uitwisselen van ervaringen en ideeën en het samen experimenteren en uitvoeren draagt bij aan het begrijpen van de wereld om hen heen. Wij bepalen de kaders vanuit leerlijnen, maar binnen die kaders mag een kind experimenteren, fouten maken, zelf nadenken en oplossen, reflecteren, samenwerken, creatief zijn en hierdoor nog zelfverzekerder worden! Het gemaakte werk en de behaalde doelen maken wij graag zichtbaar. Kinderen krijgen inzicht in wat zij geleerd hebben en kunnen dit vol trots vertellen en laten zien. Dit kan aan de hand van foto’s waarop kinderen hun gemaakte werk laten zien, door verwerkingen van geleerde doelen op de wand en door gemaakt werk van de kinderen op te hangen in de klassen of gangen. Kinderen kunnen ervoor kiezen om het werk waar zij trots op zijn toe te voegen aan hun portfolio.