Alles voldoende of goed
In juli 2024 is een externe audit afgenomen bij ons op school. Net voor de zomervakantie is dit rapport definitief gedeeld. Het rapport is uitgebreid met het team en de medezeggenschapsraad (MR) besproken. Hierbij delen wij graag de highlight uit het document. U bent ook altijd welkom om het document in te zien op school.
Het auditrapport van Kindcentrum de Paperclip toont een beeld van de school, waarbij vooral de sterke punten en de vastberadenheid om continu te verbeteren naar voren komen. De school biedt een rijke leeromgeving waarin kinderen zich zowel op cognitief als sociaal-emotioneel vlak kunnen ontwikkelen. Hier zijn enkele positieve punten uit het rapport:
Sterke punten:
- Betekenisvolle leeromgeving: De school creëert een inspirerende en veilige omgeving waar kinderen zich geliefd en gesteund voelen. Het onderwijs is gebaseerd op de filosofie van Reggio Emilia, wat zorgt voor creatieve en uitdagende leerervaringen.
- Breed onderwijsaanbod: Er is een rijk en veelzijdig curriculum dat gericht is op de ontwikkeling van basisvaardigheden én sociale en maatschappelijke competenties. Het onderwijs bereidt de kinderen goed voor op de toekomst.
- Sterke pedagogische aanpak: Leraren hanteren een geduldige, doelgerichte en ondersteunende manier van lesgeven. Dit zorgt ervoor dat leerlingen vertrouwen krijgen in hun eigen kunnen.
- Positieve schoolcultuur: Er heerst een fijne groepsdynamiek onder de medewerkers, die samen streven naar goed onderwijs onder leiding van een ambitieuze directeur.
Resultatenoverzicht:
- Onderwijsproces (OP): Voldoende tot goed. Het aanbod is breed en sluit aan op het vervolgonderwijs, maar er is nog winst te behalen in het verder differentiëren voor bijvoorbeeld plusleerlingen.
- Veiligheid en Schoolklimaat (VS): Voldoende. De school zorgt voor een veilige leeromgeving, hoewel er nog wat aandacht nodig is voor veiligheid buiten schooltijden en meer toezicht op het leerplein.
- Onderwijsresultaten (OR): Voldoende. De leerresultaten liggen boven de wettelijke norm, maar er zijn enkele aandachtspunten bij begrijpend lezen en rekenen in bepaalde groepen.
- Sturing, kwaliteitszorg en ambitie (SKA): Goed. De school heeft een heldere visie en ambitieuze doelen, en werkt actief aan het verbeteren van de onderwijskwaliteit.
Toekomstige verbeteringen:
- Meer structuur in de lesaanpak: De school werkt aan het versterken van de didactische aanpak (EDI-model) om beter tegemoet te komen aan de verschillende leerbehoeften van leerlingen, met name voor hoogbegaafde leerlingen.
- Focus op sociale vaardigheden: Er wordt een programma voor sociaal-emotioneel leren geïmplementeerd om de sociale en maatschappelijke competenties van leerlingen verder te ontwikkelen.
Hieronder vindt u een afbeelding van de totale beoordeling. Sommige elementen konden niet beoordeeld worden (4) omdat het inspectiekader voor burgerschap nog niet was vastgesteld.
Als team zijn wij trots op de waardering die onze school heeft ontvangen. Wat goed is, houden we vast, en met volle inzet werken we aan de punten waar verbetering mogelijk is. Deze verbeterpunten en de bijbehorende acties kunt u terugvinden in ons jaarplan, dat in de schoolgids is opgenomen. We houden u regelmatig op de hoogte van de voortgang van deze verbeteringen.