“We gaan uit van wie kinderen zijn en wat ze kunnen.”
Filosofie
De Reggio Emilia is een innovatieve benadering, genoemd naar de stad Reggio Emilia in Noord-Italie. Deze filosofie is ontstaan onder leiding van pedagogist Loris Malaguzzi, in samenwerking met ouders van kinderen.
De aanpak gelooft sterk in de creativiteit en capaciteiten van de kinderen, en benadrukt een rijke en ondersteunende leeromgeving. In de praktijk betekent dit dat wij de samenwerking tussen ouders, leraren en de gemeenschap benadrukken en de ouders zien als actieve partners in het onderwijsproces van hun kinderen. Wij stimuleren onze leerlingen te gaan onderzoeken tijdens de projecten door vragen te stellen en op zoek te gaan naar antwoorden. De leerkrachten hebben hierin een coachende rol door continue vragen te stellen. Hierdoor ontstaan de mooiste creaties en ideeën!
- Kinderen nemen actief deel aan het construeren van hun eigen kennis, met leraren als begeleiders in plaats van traditionele instructeurs.
- De fysieke omgeving is cruciaal, met stimulerende ruimtes die de nieuwsgierigheid van kinderen aanwakkeren.
- Kinderen leren met elkaar, van elkaar, van de omgeving en van de volwassenen.
- Projecten, gebaseerd op kinderinteresses en vragen, bieden diepgaand onderzoek, samenwerking en idee-uitwisseling.
- Samenwerking tussen ouders, leraren en de gemeenschap wordt benadrukt, waarbij ouders actieve partners zijn in het onderwijsproces van hun kinderen.
Samen met de identiteit van de school vormt de filosofie van Reggio Emilia de basis voor ons kindcentrum. Hierbij besteden we veel aandacht aan de unieke ontplooiing van ieder kind. We werken vanuit de eigenschappen en kwaliteiten die het kind heeft en zetten die in bij ons onderwijs. Gedurende de dag hebben wij hoge verwachtingen en zorgen we dat we de capaciteiten optimaal benutten. In de ochtenden is er minder ruimte voor creativiteit, want dan werken wij vanuit rust aan goede, sterke instructies op maat.