Een verhaal van Lambert van der Ven. Beleidsadviseur en leidinggevende bij Academie & Vakvereniging Schoolleiders:
Onlangs bezocht ik schoolleider Judith Meijwaard van De Paperclip Basisonderwijs in Zwolle. De school is onderdeel van een hashtag kindcentrum en is gehuisvest in een modern gebouw in de wijk Stadshagen. Onderwijs van Vivente | Christelijk Basisonderwijs Zwolle en opvang van Prokino Kinderopvang werken hier samen aan de ontwikkeling van 0 tot 13 jarigen.
Als één van de weinige scholen in Nederland werkt De Paperclip met het onderwijsconcept ReggioEmilia. Het concept gaat uit van de drie pedagogen. De eerste pedagogoog is het kind zelf, de tweede pedagoog zijn de aanwezige volwassenen en de derde pedagoog is de omgeving, de ruimte en de geboden materialen.
In de school is de visie van Reggio Emilia duidelijk zichtbaar. Er heerst rust en structuur in de school en de ruimtes zijn rijk ingericht met veel groen. Ook het buitenterrein is gericht op ontwikkeling met een fruithaag, veel spelaanleidingen en mogelijkheid tot contact met natuurlijke elementen, zoals water en zand. Alle kinderen doen hun buitenschoenen uit als ze in het gebouw komen. Op diverse plekken in de school wordt de ontwikkeling gedocumenteerd. De persoonlijke portfolio’s van kinderen zijn rijk gevuld! De stem van het kind is zichtbaar en merkbaar in het beleid van de school verankerd.
In haar rol als schoolleider waakt Judith over de rust en structuur in het kindcentrum.
Toen Judith in het voorjaar van 2020 schoolleider werd van De Paperclip verkeerde de school al langere tijd in een moeilijke periode. Verschillende partijen waren betrokken om de school er bovenop te helpen, maar nog niet met het gewenste effect. In haar rol als schoolleider heeft ze alle bemoeienis van buitenaf gestopt en is Judith eerst begonnen met het team wat er écht nodig was en maakte een scherpe analyse. Vanuit die analyse is ze met een doelgerichte aanpak met het team een sterke kwaliteitscultuur neer gaan zetten. De cultuur kenmerkt zich met hoge verwachtingen, zonder dat de kern van het Reggio-concept geweld werd aangedaan. De onderwijsinspectie had al snel vertrouwen in het proces en de consistente leiding heeft zijn vruchten afgeworpen. Dit jaar liet een externe audit zien dat de school er heel goed voor staat!
Judith vindt dat schoolleiders meer zouden moeten spreken met elkaar over de verbetercultuur in de school, meer het gesprek over onderwijskundig leiderschap. Haar leiderschap is hard op de inhoud, zacht op de mens. In haar school helpt Judith de mensen als het niet werkt. In haar leiderschap is zij heel duidelijk. Zij voert heel veel gesprekken om medewerkers in de goede energie te krijgen om mee op weg te gaan. In haar rol als schoolleider brengt zij voortdurend focus aan. Zij maakt hierbij veel gebruik van wetenschappelijk onderzoek, werken met wat werkt! Judith is trots op de wil van het team om elke dag een stukje beter te doen. Samen hebben ze een hele fijne teamsfeer. Er is nu stabiliteit in het team!
Trots op onze school!